Thursday 2 June 2011

WANITA DAN PAKAIAN MENURUT SYARIAT ISLAM.

Tergerak hati saya untuk menulis celoteh ini berkaitan wanita masa kini. Saya lihat wanita di sekeliling saya tidak kira di mana pun, kebanyakkan mereka memperlekehkan soal penutupan aurat ini. Kenapa perkara ini berlaku? TEPUK DADA TANYA IMAN. Adakah ini berpunca daripa kurangnya didikan agama daripada ibu bapa?. Adakah masalah ini berpunca daripada pengaruh persekitaran?. Adakah ini berpunca dengan pengaruh yahudi laknatullah atau budaya kuning dari Barat?.

      Saya rasa perkara ini berpunca kurangnya keimanan dalam diri mereka. Mereka tidak takutkan janji-janji atau azab ALLAH s.w.t dalam al Quran. Mereka memperlekehkan hukum ALLAH dan mengambil mudah berkaitan dengan aurat ini. Sedangkan ALLAH bedrfirman :

“Wahai Nabi! Suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuanperempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian itu lebih sesuai untuk  mereka dikenali (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah maha Pengampun dan Maha Mengasihani”
(Al-Ahzab : 59) 

“....dan janganlah mereka (perempuan beriman) memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.....”
(An-Nur : 31)

Kalau kita lihat di dada akhbar sakarang banyak berlaku kes-kes rogol, kes zina dan pencabulan. Kenapa perkara ini berlaku?. Salah satu puncanya adalah disebabkan oleh wanita-wanita zaman kini yang asyik dan bangga dengan pakaian mereka yang tidak menutup aurat dan tidak mengikut syariat Islam. Sedangkan ALLAH s.w.t berfirman:

“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya ia adalah satu kejahatan dan 
seburuk-buruk jalan.”(Al-Isra’ : 32) 

Kalau kes-kes itu berlaku jangan kita nak asyik menunding jari kepada mana-mana pihak, selaku wanita yang beragama Islam dan berpegang pada kalimah ALLAH dan mengaku diri hamba ALLAH s.w.t haruslah menurut perintah ALLAH dan meninggalkan semua larangannya.

Firman Allah SWT:

“ Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. ”

Surah an-Nur :31

PALAIAN MENURUT ISLAM



PAKAIAN YANG BERTENTANGAN DENGAN SYARAIT ISLAM



FESYEN WANITA ZAMAN KINI

Besanggul macam bonggol unta:



1)Ramai wanita bertudung, tapi hanya sekadar untuk mengikut fesyen semasa.
2)Ramai wanita bertudung dan berbaju kurung, tetapi pakaiannya ketat menampakkan susuk tubuh mereka. "Macam pembalut nagka".
3)Ramai wanita bertudung, tapi berbaju ketat, berseluar jeans, berbaju lengan pendek.
ibarat "pakai baju adik"............."pakai baju x cukup kain".

Kenapa perkara ini berlaku?

TEPUK DADA, TANYA IMAN KAMU.....JANGAN TANYA SELERA!!!!

Wahai kaum wanita, adakah kamu tidak taku dengan janji-janji dan azab ALLAH s.w.t ?????

Janganlah kita jadi hambaNya yang tidak bersyukur dengan nikmat yang diberi dan hambaNya yang mempermainkan HUKUM ALLAH s.w.t.


Kesimpulan 

Hijab seorang wanita ialah dengan menjaga penampilan zahirnya dari sudut pakaian dan perhiasan serta tingkah laku dan gaya tubuh badan bagi mengelakkan tarikan lelaki terhadapnya dan dorongan nafsunya terhadap lelaki. Ada di antara perkara ini yang telah tetap, tidak berubah. Ada yang perlaksanaannya merujuk pada persekitaran dan adat dan ada pula yang wujud khilaf ulama di dalamnya. Dalam rangka seseorang mempunyai pilihan antara pelbagai pandangan ulama’, ia mempunyai pilihan untuk memilih di antara pandangan-pandangan itu selama mana ia memahami dalil dan hujah di sebaliknya.  Adalah penting untuk diingatkan, agar kita tidak memilih di antara pandanganpandangan ulama’ semata-mata kerana mencari kemudahan, meringan-ringan dalam beramal, kerana malu atau segan, kerana ikut-ikutan atau apa jua sebab keduniaan. Wanita hanya tidak berkewajiban untuk berhijab 100% hanya kepada seorang lelaki yang 
merupakan suami kepadanya.



WAHAI KAUM MUSLIMAH MARILAH SAMA-SAMA KITA MENEGAKKAN SYARIAT ISLAM & JANGANLAH KAMU MENJADI FITNAH KEPADA AGAMA SENDIRI !

Wassalam..........


No comments:

Post a Comment