Wednesday 5 October 2011

MENGINGATI ALLAH ADALAH PENAWAR BAGI HATI

Firman Allah s.w.t:

" Orang-orang yang beriman dan hati merka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya mengingati Allah hati menjadi tenteram"

(Surah Al- Ra' ad: Ayat 28)

   Sebagai hamba Allah s.w.t yang mengaku beriman dan beragama islam, mestilah sentiasa mengingati Allah dan berzikir menyebut nama Nya untuk menjadikan diam kita itu adalah dalam berfikir dan apabila kita berkata-kata adalah kerana berzikir . Ini adalah mengingati Allah itu merupakan ubat penawar yang paling mujarab untuk jiwa dan senjata paling ampuh untuk menghadapi serangan-serangan zaman moden ini, panca roba kehidupan serta asam garamnya. Inilah penawar yang sangat diperlukan oleh manusia zaman kini.



   Pada zaman kini, kebanyakan umat islam menghidapi satu penyakit yang amat bahaya. Apakah penyakit tersebut?. Ia merupakan penyakit hati. Penyakit hati ini adalah bahaya kepada kita beragama islam yang mana akan dapat melumpuhkan dan melemahkan segala amal soleh kita kepada ALLAH s.w.t. Hati ibarat enjin kepada tubuh badan kita. Segala amal ibadah kita dan perbuatan kita lahir dari hati (niat). Penyakit hati ini boleh diubati dengan cara mengingati Allah iaitu zikrullah. Kita juga perlu ikhlaskan niat kita dalam melaksanakan apa jua amal soleh dan ibadat kita kepada Allah s.w.t. Niat yang ikhlas itu lahirnya dari hati yang suci.



Renungan bersama:

Dalam beramal soleh perlunya niat yang ikhlas kepada Allah s.w.t.
Untuk mendapatkan keikhlasan perlunya istiqamah dalam beribadah iaitu amal berterusan.
Istiqamah perlunya mujahadah.

Renung, Fikir dan Amal !




No comments:

Post a Comment